«بازگشت بدون مانع» فلسطینیان در سراسر منطقه محاصره‌شده به خانه‌های خود، همراه با بازسازی غزه و «پایان دادن به محاصره فلج‌کننده» تحمیل‌شده بر آن، از جمله شروطی بود که الحیه بار دیگر بر آن تاکید کرد. او گفت که حماس در ۱۳آوریل پاسخ خود را به اصلاحیه ایالات متحده ارائه کرده و همچنان منتظر پاسخ اسرائیل و طرف‌های میانجی است. گفت‌وگوها درباره آتش‌بس بین اسرائیل و حماس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و دو طرف نشانه‌های کمی از آمادگی برای سازش درباره خواسته‌های خود را نشان می‌دهند، اما میانجی‌های بین‌المللی - قطر، ایالات متحده و مصر - درگیر گفت‌وگوهای پشت پرده جدی برای تضمین یک معامله بوده‌اند.گزارشگر الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود افزود: مقامات ارشد اسرائیل بارها خواسته‌های حماس را «توهم‌آمیز» خوانده‌ و گفته‌اند که خروج اسرائیل از نوار غزه به منزله شکست در جنگ است. دو منبع امنیتی مصری هم به خبرگزاری رویترز گفتند که مصر خواستار برگزاری دیدار بعدی با اسرائیل در تلاشی مجدد برای میانجی‌گری است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات مصری، اسرائیلی و آمریکایی روز چهارشنبه جلساتی حضوری و همچنین از راه دور داشته و به دنبال امتیازاتی برای خروج از بن بست در مذاکرات چند ماهه بودند.ایالات متحده و ۱۷کشور دیگر از حماس درخواست کردند تا اسرا را به‌عنوان راهی برای پایان دادن به بحران غزه آزاد کند. در بیانیه روز پنج‌شنبه رهبران آرژانتین، اتریش، برزیل، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، دانمارک، فرانسه، آلمان، لهستان، پرتغال، رومانی، صربستان، اسپانیا، تایلند، بریتانیا و مجارستان آمده است: «ما خواهان آزادی فوری همه گروگان‌هایی هستیم که اکنون بیش از ۲۰۰روز از زندانی شدنشان در غزه می‌گذرد.»

در این بیانیه آمده است: «توافق روی میز برای آزادی گروگان‌ها، آتش‌بس فوری و طولانی‌مدت در غزه را به همراه خواهد داشت. همین مساله افزایش کمک‌های بشردوستانه ضروری را در سراسر غزه تسهیل می‌کند و منجر به پایان خصومت‌ها می‌شود.»مایک حنا، گزارشگر الجزیره خاطرنشان کرد که به نظر می‌رسد این بیانیه در تلاش برای افزایش فشار بر حماس در بحبوحه تلاش‌های مداوم برای مذاکره است. وی گفت: «هیچ اشاره‌ای به آزادی همزمان اسرای فلسطینی در اسرائیل توسط اسرائیل نشده است؛ اما به نظر می‌رسد که این امر فشار بر حماس را افزایش می‌دهد؛ زیرا این مذاکرات رو به جلو است.»