untitled
صبا طاهریان/ دنیای اقتصاد

بیش از ۳ ماه از حادثه آتش‌‌‌سوزی بیمارستان گاندی گذشته و همچنان خسارتی از جانب بیمه ایران به این بیمارستان پرداخت نشده است. عصر روز پنجم بهمن ماه سال گذشته حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی رخ داد. کمتر از یک ماه پس از حادثه تجهیزات سوخته و آسیب دیده را خارج کردند و بیمارستان بازگشایی شد. در جریان توافق بیمارستان گاندی با بیمه ایران نزد مرجع قضایی، برابر اظهارات کارشناسان رسمی دادگستری منتخب طرفین، خسارات وارد شده به بیمارستان مبلغ ۲۰۶ میلیارد تومان برآورد شد. با این حال بیمه ایران تاکنون مبلغی به بیمارستان پرداخت نکرده است. محمدحسن بنی‌‌‌اسد، مدیرعامل بیمارستان گاندی در مصاحبه‌‌‌ای با «دنیای اقتصاد» وقایع پس از حادثه آتش‌‌‌سوزی را تشریح کرده است.

آتش‌‌‌سوزی در میانه زمستان

در روزهای ابتدایی بهمن ۱۴۰۲ خبری مبنی بر آتش‌‌‌سوزی بیمارستان گاندی منتشر شد. محمدحسن بنی‌اسد، در مورد حادثه آتش سوزی بیمارستان گاندی گفت: «روز پنجم بهمن ماه سال ۱۴۰۲، ساعت ۶ و نیم بعد از ظهر به من اطلاع دادند که حادثه آتش‌سوزی اتفاق افتاده است. آتش‌‌‌سوزی ناشی از اتصال برق بود. ما آن روز حدود ۵۰ نفر بیمار داشتیم که خوشبختانه توانستیم بدون آنکه کسی آسیبی ببیند، بیماران را به بیمارستان‌‌‌های خصوصی منتقل کنیم. در همان شب جلسه‌‌‌ای تشکیل شد و مدیرعامل بیمه ایران جناب آقای دکتر حسن شریفی، به محل حادثه مراجعه کردند. در آن شب عکسبرداری از محل حادثه انجام شد و در حضور افرادی مانند وزیر کشور، قول‌‌‌های مساعدی از طرف بیمه ایران داده شد. روز پس از حادثه، بیمارستان با حکم معاون دادستان بسته شد و ما به پرسنل بیمارستان که ۷۰۰ نفر بودند اعلام کردیم که اقدامات لازم را برای دریافت حقوق بیکاری انجام دهند.

با این حال در روز ۱۶ بهمن  دادستانی به ما اعلام کرد که بیمارستان بازگشایی شود. در همان روز ما به بیمه ایران اعلام کردیم که قرار است بازگشایی انجام شود. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای بازگشایی بیمارستان باید انجام می‌شد، خروج دستگاه‌‌‌های سوخته و همچنین پاک‌سازی فضای بیمارستان بود. ما نیز در روز بیستم ‌بهمن اقدامات مربوط به پاکسازی بیمارستان را آغاز کردیم. ۴ روز پس از این، نمایندگان بیمه در بیمارستان حضور یافتند و به خروج تجهیزات سوخته از محل حادثه اعتراض کردند؛ این درحالی بود که ما پیش از این بیمه ایران را از حکم دادستانی با خبر کرده بودیم. پس از این ما و بیمه‌‌‌ ایران در نهاد ریاست جمهوری جلسه‌‌‌ای داشتیم و در آنجا صورت‌‌‌جلسه‌‌‌ای تنظیم شد که برای برآورد خسارات وارد شده کارشناسان مشترک تعیین شود و توافق فی‌‌‌مابینی در این زمینه انجام شود. این صورت‌جلسه نیز به بازپرس پرونده مطروحه در دادسرای عمومی وانقلاب ناحیه ۶ تهران تحویل داده شد.»

اختلاف ۱۵۸ میلیارد تومانی

یکی از اولین اقداماتی که پس از حادثه آتش‌‌‌سوزی اتفاق افتاد، برآورد خسارت وارد شده به بیمارستان بود. مدیرعامل بیمارستان گاندی درباره اختلافات اولیه بیمه ایران و بیمارستان توضیح داد: «پس از جلسه‌‌‌ نزد بازپرس مزبور مقام قضایی قرار کارشناسی صادر وکارشناس ابنیه که از سوی ایشان انتخاب شده بود به محل حادثه آمد و برآورد کرد که خسارات وارد شده به ساختمان ۱۷۰ میلیارد تومان است. در همان روز کارشناس بیمه ایران که البته ارزیاب بیمه بود، پس از بازدید از محل، اعلام کرد که خسارات وارد شده به ساختمان ۱۲ میلیارد تومان است. بدیهی است که اختلاف ۱۵۸ میلیارد تومانی اصلا منطقی نیست. پس از برآوردهای اولیه بازپرس اعلام کرد که بیمه ایران مبلغی از خسارت را علی‌‌‌الحساب به بیمارستان پرداخت کند.

بیمه ایران یک چک ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی به ما تحویل داد که طبیعتا ما به آن اعتراض داشتیم و انتظار داشتیم که با توجه به برآورد کارشناس دادستانی، بیمه ایران حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به ما بدهد که آقای شریفی با آن مخالفت کرد. نمایندگان ما و نمایندگان بیمه به دادگاه رفتند و اعلام کردند که ما در زمینه تعیین خسارات وارد شده به بیمارستان اختلاف داریم. پس از این قرار شد که نظرات انفرادی در زمینه خسارات وارد شده ابراز نشود و یک تیم ۱۵ نفره برای تعیین خسارات وارد شده به ابنیه، تجهیزات، اموال، تاسیسات و مسائل مربوط به بیمه تعیین شود. به عبارت دیگر گروه‌‌‌های سه نفره‌‌‌ای تشکیل شود که در مورد هرکدام از موارد، نماینده دادستانی، بیمه و بیمارستان با هم به یک توافق برسند. در برخی از موارد مانند خسارات وارد شده به اموال توافقی حاصل شد و در مواردی مانند خسارات وارد شده به ابنیه کارشناسان به توافق نرسیدند. در نهایت اعداد استخراج شده از سوی نمایندگان هر ۳ طرف به ۳ کارشناس که از سوی بیمارستان، بیمه و دادگاه تعیین شده بودند تحویل داده شد تا آنها بر اساس این اعداد تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند.

پس از روزها بحث و گفت‌‌‌وگو و جرح و تعدیلات مربوط به قرارداد بیمارستان و بیمه، ۳ کارشناس اعلام کردند مبلغی که بیمه ایران باید به بیمارستان گاندی پرداخت کند معادل ۲۰۶ میلیارد تومان است. پس از این بازپرس به آقای شریفی اعلام کردند که این مبلغ باید ظرف ۷۲ ساعت بر مبنای توافق معموله به بیمارستان گاندی پرداخت شود. با این حال پرداختی انجام نشد و بازپرس هم اعلام کرد عدم‌پرداخت به معنای استنکاف است. روز ۲۷ اسفندماه استنکاف بیمه ایران به معاون دادستان وسرپرست دادسرای ناحیه۶ استان تهران اعلام شد. بیمه ایران هم در واکنش به این مساله اعلام کرد که ما تحت نظر نهادهای نظارتی هستیم و با توجه به آنکه برآورد ما از خسارات وارد شده چیز دیگری بوده، نمی‌توانیم این مبلغ را پرداخت کنیم. پس از این وقایع آقای شریفی از سمت مدیرعامل بیمه ایران برکنار شد اما همچنان بیمه ایران خسارت وارد شده به بیمارستان گاندی را پرداخت نکرده است.»

وضعیت فعلی بیمارستان گاندی

یکی از موضوعات مهمی که بیمارستان در حال حاضر با آن مواجه است، بار مالی مربوط به دستمزد پرسنل و همچنین مشکلات بیمارستان در زمینه درآمدزایی است. بنی‌‌‌اسد در این باره گفت: «همان‌طور که گفته شد کمی پس از حادثه اعلام شد که بیمارستان بازگشایی شود. بازگشایی در شرایطی اتفاق افتاد که بیمارستان متحمل آسیب‌‌‌‌‌‌های زیادی شده بود و بازدهی پیش از حادثه را نداشت. برای مثال در حال حاضر ما در بیمارستان عمل جراحی انجام می‌دهیم اما برای بستری کردن بیماران با مشکل مواجهیم و برای نگهداری بیماران تخت نداریم. با توجه به نزدیکی به عید نیز باید حقوق کارکنان بیمارستان را می‌دادیم که همین مساله با توجه به مشکلات بهره‌‌‌برداری مجدد از بیمارستان، بار مالی زیادی را برای بیمارستان ایجاد کرد.

برای مثال ما در دو ماه منتهی به عید مجموعا ۵۴ میلیارد تومان حقوق کارکنان را پرداخت کردیم، در حالی که موفق نشدیم خسارتی از بیمه ایران دریافت کنیم. در واقع ما با بیمه ایران در چارچوب قوانین به توافقی دست پیدا کردیم و بیمه ایران متعهد شد که به توافق عمل کند؛ اما به توافق عمل نکرد و چشم‌اندازی هم برای پرداخت خسارت وجود ندارد. ما در حال حاضر در تلاش هستیم که این مساله را از طریق مراجع ذی‌‌‌صلاح پیگیری کنیم. برآورد بیمارستان از خسارات وارد شده حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که با جرح و تعدیل و در جریان این توافق طرفین این مبلغ به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده که آن هم پرداخت نشده. اگر قرار نیست خسارتی پرداخت شود، حداقل بیمارستان تعطیل شده و بتواند با بار مالی کمتری به حل مشکلات بپردازد.»

untitled