چطور اعتماد می‌کنید؟

از قرار معلوم مرد ایتالیایی برای حضور در تبریز، سه میلیون یورو دستمزد خواسته و تازه شرط کرده که هر زمان با پیشنهادی از ایتالیا روبه‌رو شد، بدون مشکل بتواند قراردادش را فسخ کند و برود! این شاید اوج نگاه از بالا به پایین استراماچونی به فوتبال ایران باشد و طبیعی است که هیچ باشگاه استانداردی در جهان تن به چنین شرایطی نخواهد داد.

داستان اما عمیق‌تر از این حرف‌هاست و شاید خوب باشد از تراکتوری‌ها بپرسیم اصلا چرا به گزینه‌ای مثل استراماچونی فکر کردند و سراغ مذاکره با او رفتند. در حقیقت سوال اینجاست که این مربی واجد چه جذابیت‌هایی بوده که مدیران باشگاه ایرانی را وسوسه کرده است؟ عالم و آدم می‌دانند که استرا یک دوره کوتاه سرمربی اینتر بوده و عمده اعتبارش را هم از همین می‌گیرد. او کمتر از نیم‌فصل هم هدایت استقلال را بر عهده داشت که انصافا این تیم از نظر فنی بد نبود، اما در کارنامه ماچونی فرازهای درخشان بیشتری به چشم نمی‌خورد. عملکرد او قبل از حضور در ایران، در یونان و چک فوق‌العاده نبود و بعد از ترک کشورمان هم برای مدتی هدایت الغرافه قطر را بر عهده گرفت که با کسب نتایج اسفبار، از سمتش کنار رفت.

استراماچونی بعد از آن تجربه، بیش از دو سال است که بیکار مانده و هدایت هیچ تیمی را بر عهده نگرفته.

باز هم مساله فقط فنی نیست؛ پرسش اینجاست که اساسا چطور رفتاری باید از یک نفر سر بزند تا باشگاه‌های ما دوباره برای همکاری، جلوی او صف نکشند؟ استراماچونی از نظر اخلاقی آن‌قدر نسبت به استقلال بی‌تعهد بود که حتی پیش از فرا رسیدن تعطیلات نیم‌فصل، شب بازی با پیکان خاک کشورمان را ترک کرد و به ایتالیا بازگشت. این همان مسابقه‌ای است که گفته می‌شود ارنج و هدایت تیم را وریا غفوری از داخل میدان بر عهده داشته است!

مگر می‌شود مربی باشی، تیمت فردا بازی داشته باشد و تو به بهانه تاخیر در دریافت مطالباتت شبانه ول کنی و بروی؟ استراماچونی اما چنین کرد و بعدا هم در ماجرای شکایت از استقلال و دریافت غرامت، رسما پوست باشگاه ایرانی را کند. دندان‌گردی او حقیقتا حیرت‌انگیز بود.

کافی است این بخش از بیانیه حجت کریمی، سرپرست پیشین استقلال را بخوانید تا بخشی از داستان برای‌تان یادآوری شود: «هواداران عزیز در جریان باشند با وجود پرداخت نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو بابت بدهی استراماچونی، به خاطر ۲ روز تعطیلی کشور قطر به دلیل عید فطر، انتقال پول استراماچونی با تاخیر همراه بود. وکیل ایشان اعلام کرد که چون پول را دیر پرداخت کردید باید ۲۴۰۰ یورو بابت این دو روز پرداخت کنید!»

مطمئنیم از این به بعد هم مدیران برخی تیم‌ها با اسم استراماچونی بازی خواهند کرد، اما اگر واقعا دنبال همکاری جدی با چنین کسی هستید، دل و جرات‌تان را تحسین می‌کنیم. آفرین!